Monday, March 30, 2009

Sungai Rompin....






Sungai Rompin yang terletak dibelakang rumah datuk aku kat Kg. Rantau Panjang, Kuala Rompin ni banyak simpan kenangan pada aku. Time kecik-kecik dulu aku selalu main sungai kat sini. Best wo, bergayut dengan tali kat pokok-pokok tepi tebing sungai ni. Banyak aksi yang dapat aku buat, yang best sekali aksi lipat ke belakang..hahaha! Biasa lah zaman budak-budak tak hirau sangat bahaya yang menanti.
Sekarang ni, pokok-pokok kat tebing banyak yang dah tumbang ke dalam sungai akibat hakisan tebing. Dulu jarak sungai ni dari rumah datuk aku kira-kira 100meter. Sekarang ni dah dekat 50 meter jer.
Dulu memang banyak udang galah kat sungai ni. Pakai pancing atau jala boleh dapat banyak udang. Kena sabar bila pancing udang ni. Udang sungai Rompin ni bijak sikit dan memilih umpan. Sekarang susah sikit nak dapat udang galah..kalo ada pun bukan besar-besar macam dulu. Aku ada jugak pancing udang tapi ikut mood lah..kalo rajin aku gi..kalo malas aku gi pantai jer...



No comments:

Post a Comment